2010. április 25., vasárnap

Virtualizációs kálváriám 2.

Új windows-om telepítése után úgy döntöttem, hogy bizonyos ritkán használt alkalmazásaimat virtuális gépre fogom telepíteni. Az első problémát a virtuális gép kiválasztása okozta, de erről részletesen egy másik, hosszabb írásban kívánok értekezni. A lényeg, hogy jelenleg a Sun (most már ORACLE) VirtualBox alkalmazását használom.Az elképzelés a következő volt:
  • létrehozok egy Windows XP SP3 HU 32 bit rendszerrel egy virtuális gépet
  • ha feltelepítettem rá minden létező service pack-ot és a virtuális gépben is nélkülözhetetlen alkalmazást (junction, total commander, stb.) az adott gépről csinálok egy másolatot, hogy mindig legyen egy "szűz" rendszerem
  • feltelepítem rá az abban a gépben szükséges szoftvereket
Nem tűnt bonyolultnak a feladat, mégis sikerült belefutnom egy pár problémába. Csináltam egy virtuális drive-ot rutinosan 4,63 GB mérettel, hogy backupolni lehessen ha kell DVD-re is és feldobtam rá az XP-t. Örömöm teljes volt, szabad helyként kb. 1.5 GB maradt a lemezen. Itt hadd jegyezzem meg, hogy én még soha az életben nem láttam ennyi helyre felférő XP-t, de úgy gondoltam, hogy az alkalmazásokat, amiket fel szeretnék telepíteni egy külön drive-ra fogom rakni, amit NTFS-ként egy alkönyvtárba fogok mount-olni, úgyhogy a rendszer diszken csak az XP és a virtuális memória marad. A 1.5 GB üres hely 512 MByte virtuális memória beállítással (1.5GB fizikai RAM-ot kapott a host rendszer alól és egy komplett processzort, úgyhogy ennek elégnek kell lennie) kicsit meg is lepett, de ahelyett, hogy gyanút fogtam volna csendesen mosolyogtam. Aztán elkezdtem felpakolni a Windows Update-ről a kellő cuccokat. Mivel egy szép kerek, komplett windows-t akartam magamnak, a multimédiás csicsák kivételével mident letöltöttem és telepítettem. A mindenbe sajnos beleértettem a .NET 1-3.5 verzióját, ami feltelepítve kb. 1 GByte merevlemezt vitt el. Kezdtem megőrülni, de diszk még mindig volt elég és úgy gondoltam, hogy innen már nagy meglepetés nem érhet. Tévedtem.

Mielőtt nekiálltam volna az alkalmazások telepítésének csináltam egy gyors mentést a VDI file-ról, létrehoztam egy másik virtuális gépet és megpróbáltam csatolni az új diszket hozzá. A VirtualBox szemrebbenés nélkül közölte, hogy bizony-bizony, de egy hasonló UUID-dal rendelkező diszk már regisztrálva van, úgyhogy ezt bizony én hozzá nem adom a media-k listájához. Google. Mint kiderült a hiba nem hiba, hanem feature (innen is látszik, hogy amikor még nem is tudták, hogy az ORACLE megveszi a SUN-t, már akkor tudat alatt olyan szoftvereket gyártottak, amely beillik az ORACLE globális filozófiájába: this is not a bug, this is a feature :) ) és egyszerűen kezelhető. Parancssorból be kell csattogni a VirtualBox alkönyvtárába és egy egyszerű "VBoxManage.exe internalcommands sethduuid HdImageName.vdi" paranccsal lehet új UUID-et generálni az image-nek. (Forrás: http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=674) Így már valóban tökéletesen működik az új gép létrehozása.

Boldogan nekiálltam feltelepíteni a Borland (akkor éppen CodeGear) Delphi 2007-et, ami azzal kezdi, hogy a szükséges alapszoftvereket feltelepíti. Pontosan nem tudom mi az a kettő, de az biztos, hogy valami .NET csomag (amiről azt hittem, hogy már minden létező verzióját feltelepítettem) és természetesen nem kérdezi meg, hogy hova telepítse, beleömleszti a Program Files-ba. Illetve ömlesztette volna, ha felénél nem közli velem, hogy bizony a hely elfogyott a merevlemezen. Na ez király, gondoltam. Ismerem a standard eljárást: NTFS drive, ami ráadásul virtuális, ez szívás kategória. Google. A megoldás egy kb. 15 lépésből elvégezhető feladat amelynek a lépései:
  • új VDI létrehozása, csatolása a rendszerhez
  • Linuxos cél CD letöltése (GParted)
  • volume klónozása az új diszkre
  • volume méret megváltoztatása
  • régi diszk törlése, új használata
A pontos leírást a my-guides.net-en találjátok, nagyon szépen, képernyőképekkel, természetesen angolul. Végignyomtam, sikerült. Egy ponton hibádzott csak a leírás, addig nem bírtam beilleszteni a régi partíciót, amíg meg nem mondtam az újnak, hogy az bizony egy MSDOS volume. A többi hibátlan.

Innen már nem ütköztem problémába, a szűz XP-m a dinamikus virtuális diszk kezelésnek köszönhetően még mindig felfér egy DVD-re, a Delphi is vidáman fut egy plusz diszk hozzáadásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése