2010. április 25., vasárnap

Windows 7 telepítés

Úgy történt, hogy egyik reggel a notebook-omban a merevlemez nem pörgött föl. Most nem szeretném leírni azt a pszichés állapotot, amely úgy egy ezredmásodperc alatt kialakult bennem, de rég ijedtem meg ennyire. Becsületes redundáns adatmentő emberke vagyok, de mentésből visszahozni mindent az kb. olyan mint körömreszelővel fát vágni. Nem lehetetlen, de az ember kihagyja, ha lehet. Laptop vérmes ki-be kapcsolgatása meghozta a várt eredményt, merevlemez felpörög, hangja nincs, de az ijedtség maradt. Teljes merevelmez backup legyártása (természetesen és ezt mindenkinek tudom ajánlani - ilyenkor, ha külső winyóra mentünk NE írjuk felül az előzőt, nem tudhatjuk, hogy ez, az utolsó lefut-e normálisan, és nem dönti-e romba az előzőt.)

Elérkezettnek láttam az időt, egy új operációs rendszer telepítéséhez az alábbi okok miatt:
  • Vista 32 bit - nem látja a 4 GB memóriát, illetve látja, de csak 3 GB-ot hajlandó használni
  • csak ki kellene próbálni azt a Windows 7-et, mert ódákat zengenek róla és a munkatársaim lényegesen gyengébb hardverű gépein is vidáman cikáznak
  • kb. 2 tonnányi szoftver újratelepítésével járó élmény - priceless
Szóval Windows 7 Pro EN 64 bit rendelése. Igen rendelése, miután nem találtam Budapesten olyan boltot, ami emberi áron készleten tartana egy angol 64 bitest. Az angolhoz ragaszkodom, sajnos vannak olyan alkalmazásaim (köszi IBM), amik fumigálják a magyar verziót. Na meg meg is szoktam már, a magyarban néha úgy eltévedek, hogy az hihetetlen. (Ja és itt említeném meg azt, hogy van egy ismerősöm, aki ismeri azt az embert, aki a Cancel gombot "Mégse"-re fordította "Mégsem" helyett). Természetesen új merevlemezt is beszereztem, a régi 120 GB-os helyett egy izmosabb 320 GB-osat. (A vista 47 GB-t foglalt a régin, a többi cuccom további 40-et.)

Volt egy extrém elképzelésem: felrakom az új Windows-t az új winyóra, a régi merevlemezből csinálok egy virtuális gépet (a Vista már vhd-ba backupol) és amíg a több napos áttelepítés zajlik, mindent tudok használni a régi gépről, csak elindítom azt. Az elképzelés szép volt és megvalósíthatatlan. Kipróbáltam mindent. A vhd elkezdett boot-olni, de Vista megfagy. Ezt kipróbáltam Microsoft Virtual PC 2007, a Win7 beépített Virtual PC-jével, a Sun VirtualBox-ával. Bootoltam recovery CD-ről, Linux alól, csesztettem a MBR-t, de az a nyüves csak nem volt hajlandó elindulni.

Ha valaki már migrált úgy oprendszert, hogy a másik gép nem elérhető, csak, mint merevlemez, az tudja, hogy az minden, csak nem mókás. Első nekifutásként a következőt javaslom, ha sikerül felbootolni a régi merevlemezzel (nekem sikerült):
  • a registry-t kiexportálni egy szöveges file-ba. Nekem a következő méretű fileokat készítette:
    • HKEY_CURRENT_USER/Software - 28 MB
    • HKEY_CURRENT_USER - 135 MB
    • HKEY_LOCAL_MACHINE - 244 MB
  •  ha fut adatbáziskezelő, akkor full export file-ba
  • ne törölj semmit, hagyd úgy, ahogy van, nem tudhatod mire lesz szükséged
Én a migráció alatt kb. 15-ször nyitottam ki text editorban (Notepad++) a 28 MB-os registry backup-ot, ami még ezen a hardveren sem pár másodperc, viszont ezzel a módszerrel megúsztam a további bootolást a régi rendszerbe.

Kicsit féltem, hogy mind a migrációkor, mind a telepítésekkor össze fog akadni a 64 bites Win7 és a régi 32 bites alkalmazások, de ezen félelmem alaptalannak bizonyult. Minden korrekten futott és mindent sikerült áthoznom a régi gépről. Egy hasznos tanács, szinte minden szoftverre találtam megoldást némi google-zéssel. A legbonyolultabb természetesen az Outlook áthozása volt, mivel kb. 6 mailboxom van benne, RSS-ek, stb. Ami kellemes meglepetés volt az a Firefox. 1 perc alatt áthúztam plugin-estül, bookmarkostul, mindenestül a régi gépről és mindenféle probléma nélkül elindult a megszokott környezetem.

És itt hadd ejtsek szót a Windows 7-ről. Tényleg sokkal "simább", mint a Vista. Minden 64 bites drivert megtaláltam hozzá (HP 8510w), és most, hogy a szoftverek kb 80%-a fel van telepítve 1 perc alatt bootol. Azért volt vele egy-két trükk, de ezeket egy következő post-ban fogom megosztani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése